Garunaren milimetro kubiko bat

2024/09/02 Elhuyar Iturria: Elhuyar aldizkaria

Egilea: Irudiak: Google Research eta Lichtman Lab (Harvard Unibertsitatea). Irudikatzeak: D. Berger (Harvard Unibertsitatea)..

Giza garunaren milimetro kubiko baten 3Dko eredua edo mapa aurkeztu zuten joan den maiatzean Harvard Unibertsitateko eta Googleko ikertzaileek. Milimetro kubiko bat garunaren milioiren bat baino ez da, baina inoiz egin den garunaren maparik xeheena eta zehatzena da.

Izan ere, bereizmen nanometrikoa du, edo sinaptikoa. Xehetasunez erakusten ditu garun-zati horretako zelula ia guztiak eta haien konexio neuronalen sarea, lotura sinaptiko guztiak ikusteko moduko bereizmenarekin. Guztira, 57.000 zelula eta 150 milioi sinapsi.

Kortex tenporaleko lagin batetik abiatuta, mikroskopia elektronikoko irudiak eta adimen artifizialeko algoritmoak erabiliz lortu zuten eredua. Eta orain arte inoiz ikusi gabeko egiturak aurkitu zituzten, hala nola axoi kiribilduak eta 50 sinapsiz konektatutako axoi-multzoak. Lagina epilepsia zuen gaixo batena zen, eta ikertzaileak ez daude ziur egitura horiek patologikoak diren edo, besterik gabe, ezohikoak.

eu es fr en ca gl