Elhuyar zientziaren komunikazioa

Zentzumen anitzeko terapiaren altxorra

2018/08/02

Bidaiatu, korrika egin, sexu-harremanak izan, instrumentu bat jo, gidatu, hizkuntza bat ikasi… ez dira bakarrik gure eguneroko ohikeria osatzen duten ekintza hutsalak. Bizi garen ingurune aberastuan, zentzumenen garapena sustatzen dute horrelako jarduerek, eta haien erabilera terapeutikoa tresna baliagarri gisa ikusi izan da, hainbat gaixotasunen sintomak atzeratzeko edo hobetzeko, mendekotasunei aurre egiteko, eta abarretarako. EHUko Neurozientziak Sailean ikertzen ari gara ingurune aberastuko terapiak nola lagun dezakeen alkoholaren menpe bizi diren edo bizi izan diren pertsonen bizi-kalitatea hobetzen.
Paleolitoko zintzilikario bat eta labarretako margoak topatu dituzte Agerre haitzuloan, Mendaron

2018/07/26

Orein-adarrean grabatutako zintzilikario bat eta paretetan egindako animalia-irudien hainbat zati aurkitu dituzte Agerre haitzuloan, Mendaron, guztiak Paleolito garaikoak.  Zintzilikarioak 14.000 urte inguru dituela kalkulatu dute, eta labar-arteak 20.000 urtetik gora. Alvaro Arrizabalaga arkeologoak eta Antxieta arkeologia-taldeak egin dute aurkik

Marten ur likidoa detektatu dute, izotz azpiko aintzira handi bat

2018/07/25

Marten izotz azpiko aintzira handi bat detektatu dutela iragarri du Italiako ikertzaile-talde batek. Hego poloan aurkitu dute, izotz azpian 1,5 km-ko sakoneran, eta 20 km inguruko zabalera du aintzirak. Science aldizkarian eman dute aurkikuntzaren berri.

MARSIS radarrarekin Marteren hego poloan hartutako datuen profilean erreflektantzia handiko
Neandertalek sua pizten zutela iradokitzen duten aztarnak aurkitu dituzte

2018/07/19

Neandertalek sua erabiltzen zutela frogatuta dagoen arren, pizteko gai ote ziren oso eztabaidatua izan da azken urteotan. Bada, gure espezieak egiten zuen bezalaxe, neandertalek ere harrizko tresnak erabiliz sua pizten zutela iradokitzen duten lehen aztarnen berri eman dute, Scientific Reports aldizkarian, Andrew Sorensen-ek (Liedengo Unibertsitate

Duela 14.000 urteko ogi-hondarrak aurkitu dituzte Jordanian

2018/07/17

Duela 14.000 urte, gaur egun Jordania den eremuan, talo-itxurako ogia egiten zutela aurkitu dute Amaia Arranz Otaeguik (Kopenhageko Unibertsitatea) eta kideek. Hala, ogia nekazaritzarekin batera sortu zela uste zen arren, aurkikuntza honek erakusten duenez, lehenagokoa da ogia; izan ere, aztarna hauek nekazaritza hasi baino 4.000 urte lehenagokoak

Matematikari euskaldunak eta GeoGebraren erabiltzaileak elkartu dira

2018/07/16

Matematikari euskaldunak eta GeoGebraren  erabiltzaileak elkartu dira
Udako Euskal Unibertsitateak (UEUk) 46. Udako Ikastaroak antolatu ditu aurten. Era askotako jardunaldi, ikastaro eta tailerrek osatu dute aurtengo eskaintza, #ElkarEkin lelopean. Uztailaren 4an, matematikariek eta GeoGebrare erabiltzaileek izan zuten elkarrekin batzeko aukera. Eibarren elkartu ziren, eta egun berean ospatu ziren Matematikari Euskaldunen III. Topaketa eta GeoGebraren erabiltzaileen II.a.
Energia handiko neutrinoen lehen iturria aurkitu dute: blazar bat

2018/07/12

Energia handiko neutrinoen iturri bat aurkitu dute, 3.700 milioi argi-urtera dagoen galaxia batean. Eta litekeena da izpi kosmikoen iturri ere izatea. Izan ere, izpi kosmikoak duela ehun urte aurkitu baziren ere, ez dakigu zein den haien jatorria, baina uste da energia handiko neutrinoak sortzen diren prozesu beretan sor litezkeela.

2017ko irailar

Artikulu gehiago

Internetera konektutako kaioak

Aranzadiko Ornitologia Sailak gauzen interneteko teknologia erabiltzen du kaio hankahorien ...

Bideo gehiago

Solstizio

Aurreko astean, San Joan bezperako suaz jardutean, gau hori «urteko gau laburrena» dela entzun edo irakurriko zenuten, beharbada. Interneten bilatuz gero, aurkituko dituzue horrelako aipamen bat baino gehiago.

Egia ote? Ez bada! Urteko gau laburrena, edo, egun luzeena, udako solstiziokoa da, eta egun pare bat lehenago gertatu ohi da, ekainaren 20an edo 21ean. Aurten, adibidez, 21ean izan da, goizeko 10:07an (ikus Wikipediako solstizio).

Hitz gehiago