Elhuyar zientziaren komunikazioa

Botiken eta eguzki-iragazkien arrastoak, arrainetan

2019/04/23

Botiken eta eguzki-iragazkien arrastoak, arrainetan
Haizea Ziarrusta Intxaurtza EHUko ikertzaileak frogatu duenez, amitriptilina antidepresiboa, ziprofloxazin antibiotikoa eta oxibentzona ultramore-iragazkia arrainetan metatzen dira. Horrez gain, kutsatzaile horiek arrainen plasman, burmuinean eta gibelean albo-ondorioak eragiten dituztela ohartarazi du.

Bilboko estuarioan badaude kutsatzaile ho

Katie Bouman: izen-abizenez

2019/04/23

Katie Bouman: izen-abizenez

Harrigarria dirudien arren, zulo beltzaren irudia lortzeko proiektuan nabarmendu den izen nagusia ez da astronomoa edo astrofisikaria, informatika ingeniaria baizik. Eta are harrigarriagoa da informatikari hori emakumezkoa izatea, berekin proiektuan lanean aritutako hamar ingeniarietatik zortzi gizonezkoak baitira. Gaztea da, gainera; 29 urte baino

Mikroplastikoak, airean ere

2019/04/16

Mikroplastikoek kilometroak egin ditzakete airean ere, eta jatorritik urrun bukatu. Hain zuzen ere, Pirinioetan jaso dituzten airez etorritako mikroplastikoen berri eman dute Nature Geoscience aldizkarian argitaratu berri duten lan batean.

Ikerketa askok erakutsi dute itsasoak mikroplastikoz poluituta daudela. Mikroplastikoak itsasora ibaien bidez

Espazioan egoteak gugan sortzen duen eragina ikertu dute bikiekin

2019/04/11

NASAk gidatutako ikerketa batean, argitu dute zer arazo eragin ditzakeen gizakiongan espazioan denbora luzez egoteak. Biki astronautak erabili dituzte horretarako: biki bat espaziora bidali eta bestea Lurrean utzi dute, haien osasun-egoera konparatu ahal izateko. Inoiz egin den ikerketarik handiena da, faktore psikologiko, fisiologiko, genetiko, ep

Zulo beltz baten lehen irudia erakutsi du EHT teleskopioak

2019/04/10

Nola atera argazki bat, definizioz hautemanezina denari? Hau da zulo beltzaren definizioa, Elhuyar ZTH Hiztegi Berrian: bertatik ez materiari ez argiari irteten ez uzteko adinako eremu grabitatorioa sortzen duen gorputza. Horren arabera, ezin zaio argazkirik atera. Alabaina, zulo beltz baten irudia erakutsi du, lehen aldiz, EHT (event horizon edo gertaeren muga) teleskopioko lantaldeak; M87 galaxiaren zulo beltza, hain zuzen.
Migrainarekin lotutako proteina batek emeei soilik eragiten die saguetan

2019/04/09

Migrainarekin lotutako proteina batek sagu emeei mina eragiten die, baina arrei ez, Texasko Unibertsitatean egin duten ikerketa baten arabera. Horrek lagun dezake ulertzen zergatik emakumeek gizonek baino hiru aldiz migraina gehiago izaten duten. Journal of Neuroscience aldizkarian argitaratu dute ikerketa.

Badira 30 urte inguru CGRP proteinak mig

Eugene Chulkov fisikariak jasoko du Euskadi Ikerkuntza Saria

2019/04/05

Eugene Chulkov fisikari errusiarrak jasoko du 2018ko Euskadi Ikerkuntza Saria, Eusko Jaurlaritzak jakitera eman duenez. EHUko Materialen Fisika Saileko katedraduna da Chulkov 2003tik, eta Materials Physics Center-eko eta Donostia International Physics Center-eko (DIPC) ikertzailea. Epai-mahaiak adierazi duenez, ekarpen esanguratsuak egin ditu mater

Artikulu gehiago

Inprimagailuan jositako arropa

Donostiako AEG moda eta diseinuko goi eskolara hurbildu gara. Tamaina ...

Bideo gehiago

Ingeniaritza genetiko

Eztabaida bizia sortu du gizakietan ingeniaritza genetikoa erabili omen izanak. Txinatik etorri da albistea; haren arabera, bi haur genetikoki eraldatu dituzte, hiesari immune izateko. Zer da, baina, ingeniaritza genetikoa?

Hitz gehiago