Elhuyar zientziaren komunikazioa

Marie Curie, txikian handi. Handiena.

2019/10/11

Marie Curie, txikian handi. Handiena.
Oro ez da urre. Aldapak eta oztopoak? Non ez, ezta? Baina ez dira guztiak zailtasun berekoak. Gutxik jasan dituzte Marie Curiek bezain latzak.

Zenbat pisatzen du bale batek?

2019/10/10

Zenbat pisatzen du bale batek?
Milaka datu jasotzen ditugu egunean. Zientzia eta teknologiaren munduan, adibidez, egunero-egunero. Eta onartu egiten ditugu, ez baitaukagu modurik bereizteko zuzenak edo okerrak diren. Ondo hurbiltzen diren edo astakeria bat diren. “Eiffel dorreak 10.100 tona pisatzen du”. Edo “Amazonas ibaiaren arroan 390.000 milioi zuhaitz daude”. Nola dakite hori?
Hogei ilargi gehiago aurkitu dituzte Saturnoren inguruan

2019/10/10

Subaru teleskopioaren bitartez (Mauna Kea, Hawaii), orain arte ezagutzen ez ziren beste hogei ilargi aurkitu dituzte Saturnoren inguruan. Horri esker, Saturno bilakatu da ilargi gehien dituen eguzki-sistemako planeta. Orain arte, Jupiter zen gehien zituena: 79. Saturnok, berriz, 20 berri horiek gehituta, 82 ditu.

Aurkitu dituzten horiek 5 km-ko di

Kimikako Nobel saria, litio-ioizko bateriak garatu zituztenentzat

2019/10/09

Stanley Whittingham, John Goodenough eta Akira Yoshino ikertzaileek jasoko dute 2019ko Kimikako Nobel saria, litio-ioizko bateriak garatzeagatik. Nobel Fundazioak aditzera eman du gure bizitzak irauli dituztela litio-ioizko bateriek. Haiei esker, kablerik gabeko eta erregai fosilik gabeko gizarte baterako bidea ireki dutela adierazi du.

Telefono

Cornelius Rhoads: gerra sendabide?

2019/10/08

Cornelius Rhoads: gerra sendabide?

Barin hiria, Italiaren hegoaldean. 1943. urtea zen, eta II. Mundu Gerra pil-pilean zen. Cornelius Rhoads (1898-1959) mediku estatubatuarra ospitaleko zauritu amaigabeei begira geratu zen: gerrak ez zuen ezer onik ekarriko. Inoiz ez. Inoiz ez?

Fisikako Nobel saria, unibertsoaren eboluzioa ulertzeko ekarpenei eta lehen exoplaneten aurkikuntzari

2019/10/08

Aurtengo Fisikako Nobel saria kosmosari buruz zeuden ideiak aldarazi zituzten hiru ikertzailerentzat izango da. Sariaren erdia James Peeblesentzat izango da, fisika kosmologikoaren arloan unibertsoaren eboluzioa ulertzeko egindako aurkikuntzengatik; eta beste erdia, Michel Mayor eta Didier Quelozentzat, Eguzkiaren antzeko izar baten inguruan orbita

Medikuntzako Nobel saria, zelulak oxigeno-erabilgarritasunari nola egokitzen diren argitu dutenentzat

2019/10/07

William G. Kaelin, Sir Peter J. Ratcliffe eta Gregg L. Semenzak jasoko dute Fisiologia edo Medikuntzako Nobel saria, oxigeno-mailaren aldaketara egokitzeaz arduratzen den makinaria molekularraren geneak identifikatzeagatik.

Artikulu gehiago

Korrokoiak bazkaltzeko

Jan al duzu inoiz korrokoirik? Probatu al duzu bere zaporea? ...

Bideo gehiago

Ingeniaritza genetiko

Eztabaida bizia sortu du gizakietan ingeniaritza genetikoa erabili omen izanak. Txinatik etorri da albistea; haren arabera, bi haur genetikoki eraldatu dituzte, hiesari immune izateko. Zer da, baina, ingeniaritza genetikoa?

Hitz gehiago