Erradioaktibitate azkarra

2004/09/20 Roa Zubia, Guillermo - Elhuyar Zientzia

Japoniako fisikari batzuek lortu dute erradioaktibitatea azkartzea.

Atomo erradioaktiboak beste atomo batzuk bihurtzen dira erradiazioa igortzen dutenean. Dena dela, prozesu hori ez da abiadura berdinean gertatzen atomo guztietan.

Karbono-14 ospetsua, adibidez, oso pixkanaka bihurtzen da karbono arrunt. Hain zuzen ere, 5.730 urte behar dira lagin bateko atomo erradioaktiboen erdiak karbono arrunt bihurtzeko; berilio-7aren kasuan, aldiz, aldaketa azkarra da: 53 egun besterik ez dira behar erdia litio-7 isotopo bihurtzeko. Baina posible da prozesu hori azkartzea? Japoniako fisikari batzuek lortu dute.

Berilio-7aren kasuan, erradiazioa igortzen da atomoaren nukleoak elektroi bat 'xurgatzen' badu; izan ere, elektroiak protoi batekin talka egiten du, eta, talka horren ondorioz, neutroi bat sortu eta erradiazioa igortzen da. Hainbat atomotan, prozesu hori maiz gertatzen da; beste batzuetan, aldiz, elektroiak nukleoarekin talka egiteko probabilitatea txikia da, eta prozesuaren abiadura probabilitate horren araberakoa da.

Beraz, prozesua azkartzeko, fulereno baten barruan sartu dute berilio erradioaktiboa. Fulerenoak baloi-itxurako molekulak dira, eta elektroi asko dituzte barruan. Inguru horretan harrapatutako berilioak egun-erdi bat azkarrago igortzen du erradioaktibitatea.