Elhuyar zientziaren komunikazioa

Kimika

Fluoreszentzia egunerokoan

2018/11/10

Oskar Gonzalez gure kolorezaleak fluoreszentziako kontuak ekarri dizkigu irratira. Eguneroko bizimoduaren material asko dira fluoreszenteak; argi ultramorearekin ikusiko genituzke. Eta fluoreszentziarekin batera, beste luminiszentzia batzuen berri ere ekarri digu, ipurtargiekin hasita.

Zer da akromatopsia?

2018/10/27

Pingelap atoloian, Mikronesian, akromatopsia-kasuen proportzio handi bat dago, alegia, zuri-beltzean ikusten duten pertsonena. Horren jatorria XVIII. mendeko tifoi batean izan zen; ekaitzak populazioa txikitu zuen, baina akromatopsia zuen pertsona batek iraun zuen bizirik. Bere ondorengo asko dago gaur egun Pingelapen, eta haien zuri-beltzaren kultura garatu dute.

Koloreen garrantzia zientzian eta artean

2018/10/27

Oinarrizkoa izan da kolorea zientzialarientzat. Kimika-laborategian asko erabili da metalen katioiak eta beste ioi batzuk detektatzeko. Bisita egin dugu Donostian EHUko Kimika Fakultatean, kimika analitikoko laborategian.

Bestalde, arte-tailer batera ere joan gara; ilustratzaile bat eta kaligrafo bat bisitatu ditugu. Pigmentuen erabileraren historia eta teknika ederki ezagutzen dituzte.

Atariko proba: Izortze Santin, biologoa

2018/10/20

Ikertzailea eta irakaslea da Euskal Herriko Unibertsitatean, zientziaren amorratua eta euskalduna. Horrela aurkezten du bere burua Izortze Santín Gómez biologoak. Ikertzaile-gene bat badagoela uste du, baina oraindik aurkitzeko dagoela dio.