Elhuyar zientziaren komunikazioa

Fisika

Pitzadurarik ez Nobelen erreinuan

2019/10/14

Nobel saria jasoko duten ikertzaileen izenak ezagutu baino astebete lehenago, irabazle tipikoen erretratuak erakutsi zituen Inside Science komunikabide estatubatuarrak. Erretratu horiek egiteko, Medikuntza edo Fisiologiako Nobelaren 199 irabazleen aurpegiak, Fisikakoaren 201enak eta Kimikakoaren 165enak konbinatu dituzte, eta hala lortu dituzte, hu

Marie Curie, txikian handi. Handiena.

2019/10/11

Marie Curie, txikian handi. Handiena.
Oro ez da urre. Aldapak eta oztopoak? Non ez, ezta? Baina ez dira guztiak zailtasun berekoak. Gutxik jasan dituzte Marie Curiek bezain latzak.
Fisikako Nobel saria, unibertsoaren eboluzioa ulertzeko ekarpenei eta lehen exoplaneten aurkikuntzari

2019/10/08

Aurtengo Fisikako Nobel saria kosmosari buruz zeuden ideiak aldarazi zituzten hiru ikertzailerentzat izango da. Sariaren erdia James Peeblesentzat izango da, fisika kosmologikoaren arloan unibertsoaren eboluzioa ulertzeko egindako aurkikuntzengatik; eta beste erdia, Michel Mayor eta Didier Quelozentzat, Eguzkiaren antzeko izar baten inguruan orbita

Atariko proba: Kristina Zuza, fisikaria

2019/10/05

Kristina Zuza Elosegik astrofisika ikasi zuen eta astronomia du afizio. UPV/EHUn ikertzen dihardu, fisikaren irakaskuntza hobetzeko bideak bilatzen, ikasleak ikasketa-prozesuaren protagonista bihurtuta. Egunen batean, ikasleak Newtonen 3. Legea ondo ulertzera iritsi direla jakin nahiko luke, baina exoplaneta batean bizi-arrastoak topatzea errazagoa dela uste du. Atariko proba gaindituko ote du?

Erradiaktibitatearen kuantika

2019/09/24

Isotopo erradiaktiboek erradiazioa emititzen dute kuantikako efektu ezagun batek kontrolatuta: tunel efektuak. Txoni Matxain kimikariak horren azalpenak eman dizkigu eta horrekin aurtengo kuantikako atalari ekin diogu. Erradiaktibitatearen jokabidea azaldu digu, eta gainera denon gorputzetan gertatzen diren erreakzio kimikoena ere bai.