Duela 100.000 urteko neandertalen hortzak aurkitu dituzte Axlorren

2024/03/19 Galarraga Aiestaran, Ana - Elhuyar Zientzia Iturria: Elhuyar aldizkaria

duela-100000-urteko-neandertalen-hortzak-aurkitu-d
Axlorren aurkitutako neandertalen hortzak. Arg. IIIPC

Axlor aztarnategian (Dima), duela 100.000 urte inguruko gizakien fosilak aurkitu dituzte IIIPC  Historiaurreko Ikerketen Kantabriako Nazioarteko Institutuko ikertzaileek. Zehazki, 10-12 urteko bi haurren eta heldu gazte baten hortzak dira, eta Iberiar penintsularen iparraldean ezagutzen diren zaharrenetakoak dira.

Journal of Human Evolution aldizkarian argitaratu dituzte ikerketaren emaitzak, eta, Jesús González Urquijo zuzendariak azaldu duenez, helduaren hortzaren ezaugarriek bat egiten dute Iberiar penintsulako neandertalen berariazko ezaugarri anatomikoekin. Hain zuzen, zenbait alderditan, sapiensen hortzen antza dute; haren ustez, penintsulako endemismo baten adierazpena izan liteke hori.

Duela 100.000 urteko garai hura berezia izan zen Europako demografian, neandertalek sapiensekin harremana izan aurretik izan zelako, baita neandertalak Asia erdialdean zabaldu aurrekoa ere.Axlorren aurkitutako fosilek, beraz, erakusten dute neandertal europarrek jarraikortasun handia izan zutela.

Horrez gain, ikerketan, analisi-metodologia berri bat erabili dute sailkapen taxonomikoa egiteko. Izan ere, neandertalen eta sapiensen hortzen arteko diferentziak oso txikiak dira; hortaz, morfometria geometrikoko datuak erabili dituzte, ondorio sendoak atera ahal izateko. Esaterako, kanpoko azalean egin dituzte neurketak, baina baita dentina-esmaltearen eta zementua-dentinaren arteko loturenak ere. Horretarako, mikrotomografia axial konputerizatua erabili zuten.

IIIPCren ikerketa duela 100.000-40.000 urteen bitartean bizi ziren neandertalen bilakaera aztertzeko nazioarteko proiektua baten barruan kokatzen da.