Elhuyar zientziaren komunikazioa

Uranioa metatzeko ahalmena

1985/12/01 Elhuyar Zientzia Iturria: Elhuyar aldizkaria

td class="art-testua" valign="top">

Sergei Nerutxeu geologilari errusiarraren ustetan, organismo bizidunek uranioa metatzeko duten ahalmena, gure planetaren historian zehar landaredi eta faunaren bat bateko aldaketak sorterazi zituen, bereziki dinosaurioen bukaera. Biosferaren ustekabeko hilketa hauek 30-40 milioi urtero gertatzen omen dira.

Irakasle honek berriki Leningradon argitaratu duen "Uranioa eta bizia lurraren historian" izeneko liburuan azaltzen du hipotesi hau. Gauza jakina da, Geologi mailan bederen, landaredi eta faunaren desagertze masibo batekin bat egiten duten erroka sedimentarioek uranio-edukin handia dutela.

Nerutxeu-ek dioenez, azpimarragarria da eguneko organismo askok beraien bizitzan zehar elementu erradioaktiboak metatzen dituztela zeluletan. Bakterio batzuk esaterako, uranioa absorbatzen dute, ia bere pisu lehorraren erdia izan arte.

Ezaguna da bestalde, dinosaurioak sakonera gutxiko aintzira eta urmaheletan bizi zirela. Haietan berezko uranio-kontzentrazioa handiagoa da. Narrasti erraldoi hauen organismoak ezin izan zuen intoxikazio erradioakti boajasan, eta bukatu egin ziren. Dinosaurioen hezurren azterketek, uranio edukin altuak erakutsi dituzte.