Elhuyar zientziaren komunikazioa

Historia

Gezurra zientzian

2019/12/07

Zientziaren historian jazo diren iruzurrei begiratu diegu. Zerk bultzatzen ditu ikerlartzaileak gezurra esatera? Ze mekanismo ditu zientziak gezurrak antzemateko? Erantzun bila UPV/EHU-ko irakasleengana eta ikertzaileengana jo dugu. Ondorio argi bat atera dugu: ez da batere erraza zientziari ziria sartzea!

Noetherren teoremarik politena

2019/12/01

Noetherren teoremarik politena

Matematikariek Noetherren teorema bat baino gehiago ezagutzen dute. Izan ere, matematikarien familia ospetsu batek darama Noether abizena. Baina, denen artean, badago Noetherren teorema bereziki polit bat. Emmy Noetherrena da.

Amalie Emmy Noether 1882an jaio zen Alemanian. Askoren ustez, historiako emakume matematikaririk handiena izan da. Za

Thomas Midgley: berunezko aurkikuntzak

2019/12/01

Thomas Midgley: berunezko aurkikuntzak

1924ko urriaren 23an, osteguna, Ernest Oelgertek lankideei esan zien norbait jarraika zebilkiola. Ostiralean, lantegian zehar korrika ikusi zuten, “hiru batera datozkit gainera!” oihuka. Ospitalera eraman zuten. Hurrengo egunean hil zen. Ordurako beste lau lankide ere ospitalean zeuden: William Kresgek hamar kilo galdu zituen lau astetan, modu

Beagle itsasontzia, ospea garaitik kanpo

2019/11/08

Beagle itsasontzia, ospea garaitik kanpo

Zientziaren historiako itsasontzi ospetsu bat aipatzeko eskatzen badidazu, asko pentsatu gabe, Beagle izena esango nizuke. Itsasontzi horretan izan zen Charles Darwin 1831tik bost urtez, munduaren inguruko bira batean. Bidaia horretako behaketak ezinbestekoak izan ziren gerora garatu zuen teorian. Eboluzioa, hautespen naturala…

Beagle itsasontziaren ondarea

2019/11/04

Charles Darwinen bidaia ospetsuena Beagle itsasontzian egin zuen, munduari bira bat. Baina garaian Beagle-k ez zuen garrantzirik eta 1870ean desmuntatu zuten. Orain, haren aztarnak bilatzen dituzte, eta erreplika bat egin dute.