Elhuyar zientziaren komunikazioa

Kimika audioak

Taula periodikoaren Nazioarteko Urteaz

2019/01/10

2019a Taula Periodikoaren Nazioarteko Urtea izendatu dute Nazio Batuek. Nola sortu zen eta zer garrantzia duen azaldu du Elhuyarreko Ana Galarragak Euskadi Irratiko Mezularia saioan.

Fluoreszentzia egunerokoan

2018/11/10

Oskar Gonzalez gure kolorezaleak fluoreszentziako kontuak ekarri dizkigu irratira. Eguneroko bizimoduaren material asko dira fluoreszenteak; argi ultramorearekin ikusiko genituzke. Eta fluoreszentziarekin batera, beste luminiszentzia batzuen berri ere ekarri digu, ipurtargiekin hasita.

Orbitatik orbitalera

2018/10/13

Txoni Matxainen estreinua dugu aurtengo denboraldian, kuantikaren atalarekin. Orbita kontzeptutik abiatu, eta orbital kontzeptura egin dugu salto. Planetak orbitetan mugitzen dira; elektroiak, berriz, orbitaletan, eta ahal ere, orbital bat ez da elektroiaren mugimendua adierazten duen ideia bat. Beste zerbait da.

Odol guztiak ez dira gorriak

2018/10/09

Oskar Gonzalez gure kimikari kolorezaleak kontatu digu zenbat koloreko odolak existitzen diren. Esan daiteke, espezie gehienen odola ez dela gorria. Askok odol urdina edo berdea dute; kimikak azaltzen digu zergatik.

Kimikako Nobel saria 2018

2018/10/06

Proteinen eboluzioa azkartu daiteke eta azkartzearekin batera, bideratu nahi den helburuetara. Hori izan da aurtengo kimikako Nobel saria jasoko dutenen lanaren muina. Natura, nolabait, gure esanetara jarri digute, neurri batean.