Elhuyar zientziaren komunikazioa

Artikuluak

Neandertalek sua pizten zutela iradokitzen duten aztarnak aurkitu dituzte

2018/07/19

Neandertalek sua erabiltzen zutela frogatuta dagoen arren, pizteko gai ote ziren oso eztabaidatua izan da azken urteotan. Bada, gure espezieak egiten zuen bezalaxe, neandertalek ere harrizko tresnak erabiliz sua pizten zutela iradokitzen duten lehen aztarnen berri eman dute, Scientific Reports aldizkarian, Andrew Sorensen-ek (Liedengo Unibertsitate

Duela 14.000 urteko ogi-hondarrak aurkitu dituzte Jordanian

2018/07/17

Duela 14.000 urte, gaur egun Jordania den eremuan, talo-itxurako ogia egiten zutela aurkitu dute Amaia Arranz Otaeguik (Kopenhageko Unibertsitatea) eta kideek. Hala, ogia nekazaritzarekin batera sortu zela uste zen arren, aurkikuntza honek erakusten duenez, lehenagokoa da ogia; izan ere, aztarna hauek nekazaritza hasi baino 4.000 urte lehenagokoak

Matematikari euskaldunak eta GeoGebraren erabiltzaileak elkartu dira

2018/07/16

Matematikari euskaldunak eta GeoGebraren  erabiltzaileak elkartu dira
Udako Euskal Unibertsitateak (UEUk) 46. Udako Ikastaroak antolatu ditu aurten. Era askotako jardunaldi, ikastaro eta tailerrek osatu dute aurtengo eskaintza, #ElkarEkin lelopean. Uztailaren 4an, matematikariek eta GeoGebrare erabiltzaileek izan zuten elkarrekin batzeko aukera. Eibarren elkartu ziren, eta egun berean ospatu ziren Matematikari Euskaldunen III. Topaketa eta GeoGebraren erabiltzaileen II.a.
Energia handiko neutrinoen lehen iturria aurkitu dute: blazar bat

2018/07/12

Energia handiko neutrinoen iturri bat aurkitu dute, 3.700 milioi argi-urtera dagoen galaxia batean. Eta litekeena da izpi kosmikoen iturri ere izatea. Izan ere, izpi kosmikoak duela ehun urte aurkitu baziren ere, ez dakigu zein den haien jatorria, baina uste da energia handiko neutrinoak sortzen diren prozesu beretan sor litezkeela.

2017ko irailar

Arranoak, otsoak eta katamotzak, Axlorreko neandertalen jaki

2018/07/12

Axlor haitzuloan bizi izan ziren neandertalek hegaztiak, otsoak eta katamotzak jaten zituztela ondorioztatu dute, 1970eko hamarkadan Barandiaranek gidatutako indusketatan jasotako aztarnak aztertuta. Asier Gómez Olivencia (EHU) eta Joseba Rios Garaizar (CENIEH) ikertzaileek zuzendu dute ikerketa, eta Scientific Reports aldizkarian argitaratu dute.