Elhuyar zientziaren komunikazioa

Geologia artikuluak

Gure planeta zianobakterioei esker oxigenatu zen

2019/12/11

Planetaren oxigenazioa gakoa izan zen ezagutzen dugun bizia bere baitan har zezan Lurrak. Ezinbestekoa izan zen animaliak sor zitezen, esaterako. Baina ez dago argi nola eman zen oxigenazio-prozesua bera. Science aldizkariak argitaratu duen eredu matematiko batek dioenez, planetaren oxigenazio-prozesu konplexu hark zianobakterio fotosintetiko sinpl

Lur azpiko urak egoera larrian egongo dira 2050rako

2019/10/02

Nature aldizkariak argitaratu duen ikerketa baten arabera, lur azpiko uren egoera kritikoa da jada, eta 2050erako larria izan daiteke. Gizakiok lur azpitik erauzten dugun ur-kantitatea hain handia denez, askotan ez da berreskuratzen akuiferoen ur-maila euriak eta errekek egindako birkargaz. Ondorioz, murriztu edo eten egiten da akuiferoetatik hezeg

Mediterraneoan aspaldi egondako kontinente baten arrastoak aurkitu dituzte

2019/09/17

10 urtez ikertzen egon ondoren, geologo talde batek duela 140 milioi urte inguru Mediterraneoan egondako kontinente ezezagun baten arrastoak aurkitu ditu. Adria Handia izena jarri diote kontinenteari, eta Groenlandiaren tamainako masa zuela uste dute.

Duela 240 milioi urte, Gondwana superkontinentearen zati bat kontinentetik bereizten hasi eta ipa

“Txiripa hutsez gaude gizakiok Lurrean, ez gaitezen engaina”

Arantza Aranburu Artano Geologiako irakasle eta ikertzailea EHUn

“Txiripa hutsez gaude gizakiok Lurrean, ez gaitezen engaina”

2019/09/01

Kobazuloz kobazulo dabil Arantza Aranburu Artano geologoa azken 25 urteotan; soka batetik zintzilik, gure mendietako zulorik sakonenetan pilatzen diren sedimentuen bila. Euskal Herriko paisaiaren bilakaera geologikoa aztertzeko aztarnak bilatzen ditu sedimentu horietan. Atapuercan eta Euskal Herriko karstetan makina bat ordu pasatu baditu ere, denetarako indarra du Aranburuk: Lurraren bidea dokumentala ere gidatu eta aurkeztu du, beste geologo batzuekin batera, mendiek zer xuxurlatzen diguten entzuten ikas dezagun.
Clair Patterson: Berunaren kontra borrokan