Elhuyar zientziaren komunikazioa

Genetika

DNA kopiatzean gertatzen diren zorizko akatsak dira minbizi-iturri nagusia

2017/03/23

Orain arte uste izan da minbiziak bi eragile nagusi zituela: norberak ekar lezakeen herentzia eta ingurumena. Baina, 32 minbizi-motaren datu epidemiologikoak eta genomaren sekuentzia aztertuta, ikusi dute minbizien ia bi herenetan azaltzen  diren mutazioak zelula osasuntsuetan DNA erreplikatzean gertatzen diren zorizko akatsak direla. Minbizi-motar

Legamien bost kromosoma artifizial sortu dituzte

2017/03/09

Legamien Genoma Sintetikoa proiektu internazionalak emaitza berriak eman ditu: dagoeneko bost kromosoma artifizial gehiago sortu dituzte laborategian. Duela hiru urte sintetizatu zuen Jef Boeke genetikariaren taldeak Saccharomyces cerevisiae legamiaren lehenengo kromosoma sintetikoa, eta orduan, bizitza eukarioto artifiziala sortzeko bidean urrats

Gaixotasun genetikoen korapiloa askatzen

2017/03/01

Gaixotasun askoren oinarria, 14.000 ingururena, genomako akatsetan dago. Gaixotasun horiek bi talde handitan sailka daitezke: batetik, gene bakarrak eragiten duenean, gaixotasun monogeniko edo mendeldar deitzen zaienak ditugu; eta, bestetik, gene batek baino gehiagok parte hartzen dutenean, gaixotasun genetiko konplexu izenez ezagutzen direnak. Gai

Prioiak oroimenaren zaindari

2017/03/01

Prioiak dira, seguruenik, biologiak azken hamarkadetan aurkitu dituen egiturarik erakargarrienak eta, aldi berean, beldurgarrienak. Besteak beste, garuna gruyere gazta bat bezala utz zezaketela erakutsi ziguten. Egia esan, gaizki tolestutako proteina batzuk besterik ez dira, baina biologiaren oinarrizko paradigmei ere desafio egin diete; generik gabe “ugaltzen” dira. Gure madarikazioa jaso ondoren, ordea, badirudi aurpegi atsegina ere badutela prioiek: zelulentzat onurak badituzte. Are gehiago, funtsezkoak zaizkigu oinarrizko zenbait prozesu biologikotan; gugandik hasi, eta organismorik sinpleenetaraino.

Genetika aurreratua txakolina hobetzeko

2017/02/18

Ardoaren ezaugarrietan eragina du mahastiaren lurrak. Lurrean dauden mikroorganismoak dira horren erantzule. Mikroorganismo horiek identifikatzeko proiektu bat ezagutuko dugu, teknika berri bat darabilena, gainera.