Elhuyar zientziaren komunikazioa
Andrew J. Wiles matematikariak 2016ko Abel Saria jaso du Norvegian

2016/05/24

Mendeetan zehar matematikari askok lortu ez zutena lortu zuen Wiles-ek: Fermaten azken teorema ebaztea. Historikoki duen garrantzia eta matematikaren garapenean izan duen eragin handia goraipatu dute, matematikarientzat Nobel Sariaren pareko dena eman diotenean.

Minbizi-zelulen metabolismoa gako da prostata-minbiziaren metastasian

2016/05/24

Minbizi-zelulen metabolismoa gako da prostata-minbiziaren metastasian

CICbioGUNEko ikertzaileek frogatu dutenez, erregulatzaile metaboliko batek prostata-minbiziaren zelulen metabolismoan parte hartzen du; are gehiago, haren gabeziak metastasia garatzea ekartzen du.

Arkaitz Carracedo Pérez da ikerketa-burua, eta artikulua Nature Cell Biology aldizkarian argitaratu da. Haren arabera, PGC1-alfa genea giltzarri da pros

Baiztatu dute Paleolitoan gizaki modernoa Afrikara itzuli zela

2016/05/19

Baiztatu dute Paleolitoan gizaki modernoa Afrikara itzuli zela
Errumaniako Pestera Murieii kobazuloan aurkitutako 35.000 urteko emakume baten hezurrak jaso, eta hortzetako DNA aztertu dute EHUko Genetika, Antropologia Fisikoa eta Animali Fisiologia saileko ikertzaileek. Hortzetako genoma mitokondriala begiratzean, gaur egun Afrika Iparraldean ohikoak diren ezaugarri genetikoak dituela ikusi dute, eta horien arbasoa dela ondorioztatu dute. Hortaz, egungo Afrika iparraldeko gizakiak Eurasiatik Afrikara bueltan joandako gizakien ondorengoak lirateke.

Sexu-jazarpena pairatu dute Estatu Batuetako medikuntza-ikertzaile emakumezkoen ia herenek

2016/05/18

Michigango Unibertsitateak egindako galdeketa baten arabera, Estatu Batuetako Osasun Institutuko (NIH) diru-laguntza jaso duten medikuntza-ikertzaile emakumezkoen % 30ak sexu-jazarpena pairatu du. Galdeketak 1719 ikasle hartzen zituen aintzat, eta haietatik % 62k erantzun du. Erantzun dutenen artean, bataz besteko adina 43 urtekoa da, % 46 emakumez

“Menpekotasunen aurrean…geure buruen jabe”.

2016/05/17

Osasungoa Euskalduntzeko Erakundea (OEE) euskara osasun-arloan sustatu eta bultzatu nahi duen erakundea da, era berean euskara normalizatzen lagunduz. Orain ia hiru hamarkada sortutako erakundea da, kontuan hartuz aurton bere 26. Biltzarra egin duela. Bere helburuak honako hauek dira: euskararen erabilera sustatzea (irakaskuntzan, heziketan eta lan-zentroetan), euskararen erabilera bultzatu eta indartu osasun-alorreko profesionalen artean eta osasunari buruz euskaraz idatzitako aldizkari eta argitalpenen sorrera suspertzea.

Hilekoa

2016/05/17

Feministek gogorarazten dutenez, pribatua politikoa da, eta emakumeona, denona. Horren aurrean, ezikusiarekin eta, are, mespretxuarekin erantzuten dute batzuek; CUPek sexu-heziketa eta hilekoa erdigunera eraman zituenean sortu zen eztabaida da horren adibideetako bat. Asko dira, ordea.

Zientzia-mundua ez da salbuespena horretan ere, eta hori ederki

Gaur banatu dira, Tabakaleran, aurtengo CAF-Elhuyar sariak

2016/05/11

Tabakaleran banatu dira aurtengo CAF-Elhuyar sariak. Xabier Artaetxebarria Artieda ingeniaria, Antton Alberdi Estibaritz biologoa, Edu Lartzaguren Urdangarin kazetaria eta Enrique Hurtado Mendieta ikertzailea izan dira irabazleak. Merezimendu Saria Kepa Altonaga Sustatxa zoologoari eman diote.

Zientzialari, kazetari eta dibulgatzaileen topaleku iz