Elhuyar zientziaren komunikazioa
Neandertalek gure antza zutela berresten duten froga gehiago aurkitu dituzte

2018/02/22

Europan ezagutzen diren horma-irudi zaharrenak gizaki modernoa Afrikatik Europara iritsi baino 20.000 urte lehenagokoak edo are zaharragoak direla frogatu dute nazioarteko ikertzaileek. Hortik ondorioztatu dute neandertalek eginak direla.

Horretarako, uranio/torio desintegrazioaren datazio-teknika erabili dute penintsulako hiru kobazulotan: La Pas

Tenperatura-alde txikiak baliatuta, elektrizitatea sortzen duen sistema bat garatu dute

2018/02/21

Egunaren eta gauaren arteko tenperatura-aldea baliatuta elektrizitatea sortzen duen sistema berritzaile bat aurkeztu dute Massachusetts Teknologia Institutuko ikertzaileek (MIT).

Oraingoz potentzia txikia lortzen dutela aitortu badute ere, tenperatura-aldean oinarritutako beste elektrizitate-sorgailu batzuen aldean abantaila nabarmenak ditu: nahik

Bertso-doinuak, musika automatikoki sortzeko eta sailkatzeko oinarri

2018/02/16

Bertso-doinuz osatutako bilduma batetik abiatuta, doinu berriak automatikoki sortzeko metodo bat garatu du Izaro Goienetxea Urkizu ikertzaileak. Horrez gain, musika automatikoki sailkatzeko metodo berri bat aurkeztu du. EHUko Robotika eta Sistema Autonomoen taldean (RSAIT) egin du lan hori, eta PLOS ONE aldizkarian eman du haren berri.

RSAIT talde

Zelula amak, minbiziaren aurkako txerto

2018/02/15

Zelula amak minbiziaren aurkako txerto modura erabili ahalko liratekeela adierazi dute Stanford Unibertsitateko ikertzaileek. Zelula amek eta minbizi-zelulek aparteko antzekotasunak dituztela nabarmendu dute: batzuek zein besteek ez dute mugatua hazteko eta ugaltzeko gaitasuna. Gainera, bien mintzetan antzeko antigenoak azaltzen direla ikusi dutene

Erloju atomiko bat laborategitik atera dute

2018/02/12

Erloju atomiko eramangarri batekin, Alpetako puntu baten altuera neurtu ahal izan dute. Laborategitik kanpora erloju atomiko batekin egiten den lehen neurketa da; aurrerapauso garrantzitsua erloju horiek etorkizunean izan ditzaketen aplikazioetarako. Nature Physics aldizkarian eman dute lorpenaren berri.

Erloju atomikoek zehaztasun ikaragarriz neu

Aldaera genetiko arraroak, sakarosa eta heste minberari buruzko ikerketa

2018/02/09

Heste minberaren sindromea (HMS) definizio guztiz argia ez duen gaixotasun gastrointestinala da, erraz esanda, tripako minak eragiten duen gaixotasun bat.  Eta jakin badakigu, hein batean, oinarri genetikoa duela. Lan-talde honetan (Mauro D’Amato Ikerbasque ikertzaileak zuzentzen duen taldean) HMSaren genetika buru belarri ikertzen dugu, Biodonosti

Elhuyar, Zientziako Emakume eta Nesken Nazioarteko Egunarekin bat

2018/02/09

Emakumeek eta neskek zientzian parte-hartze erabatekoa eta berdintasunezkoa izan dezaten, Nazio Batuen Batzar Nagusiak otsailaren 11 Zientziako Emakume eta Nesken Nazioarteko Eguna izendatzea erabaki zuen 2016an. Elhuyarrek urteak daramatza lanean helburu horrekin, eta aurten ere bat egiten du nazioarteko egun horren aldarrikapenarekin.

Artikulu gehiago

Soprano baten kantua barru barrutik

Leire Gómez abeslari lirikoa da eta Bilboko Operako Koruko kidea. ...

Bideo gehiago

Kriptodiru

Azkenaldian maiz entzun eta irakurri dugu bitcoinari buruz. Norteko Ferrokarrila irratsaioan, horri buruzko argibideak eman dizkigute Guillermo Roak eta ZarautzONeko kideek. Baina zer da bitcoina, kriptodirua edo kriptomoneta?

Hitz gehiago