Elhuyar zientziaren komunikazioa
Juno misioak zikloiak eta magnetismo masiboa aurkitu ditu Jupiterren

2017/05/25

Juno misio espaziala 2011an abiatu zen Jupiter planeta erraldoirantz, eta iazko abuztuaren 27an barneratu zen lehendabiziko aldiz planetaren atmosferan. Haren orbita hain eliptikoa izanik, Jupiterren ikuspegi berriak eskaini ditu Junok planetara gerturatzean: poloen gainetik pasa da eta 5.000 kilometrora dagoen hodei-geruzan barneratu da. Jupiterre

Irakurtzen ikasteak uste baino aldaketa sakonagoak eragiten ditu garunean

2017/05/24

Alfabetatu gabeko helduekin egindako ikerketa batek erakutsi du irakurtzen ikasteak uste baino aldaketa handiagoak eragiten dituela garunean.

Irakurtzen ikastean konexio berriak sortzen dira garunean. Begien bidez ikusitako letrak hizkuntza bihurtu behar ditu garunak, eta horretarako objektu konplexuak ezagutzeko eremuaren eta hizkuntzaren eremuar

Gizakien lehen arbasoak ez ziren Afrikan sortu, Europan baizik

2017/05/22

Gizakien lehen arbasoak ez ziren Afrikan sortu, Europan baizik
Duela 7,2 milioi urte Balkanetan bizi zen hominino baten fosilak aztertuta, ondorioztatu dute, batetik, eboluzioaren zuhaitzean uste zutena baino lehenago banatu zela gizakien adarra, eta, bestetik, banaketa hori ez zela Afrikan gertatu, Europan baizik.
Odol-zelula amak laborategian sortu dituzte

2017/05/17

Odol-zelula amak laborategian sortzeko bi metodoren berri eman dute Nature aldizkarian argitaratutako bi lanetan. Denbora asko zeramaten mundu osoko zientzialariek hori lortu nahian. Aurrerapauso garrantzitsua izan liteke, besteak beste, terapia zelularrerako, botiken testak egiteko, eta leuzemia ikertzeko eta tratatzeko.

Hezur-muinean dauden odol

Diesel motorren gasak heriotza goiztiarren eragile direla ohartarazi dute

2017/05/16

Diesel motorrek laborategiko probetan baino askoz ere nitrogeno oxido gehiago isurtzen dutela salatu dute Nature aldizkarian argitaratutako ikerketa batean. Horrekin batera, gas horiek eragindako heriotza goiztiarrak ere kalkulatu dituzte ikertzaileek, eta gas horien isurketa murrizteko neurriak zorroztea eskatu dute.

Artikuluaren egileak Estatu B

Garuneko tumoreen garapenean funtsezkoa den genea identifikatu dute

2017/05/16

Garuneko tumoreen garapenean funtsezkoa den genea identifikatu dute

Biodonostia OII-ko ikertzaileek eta Donostia Unibertsitate Ospitaleko medikuek elkarlanean, garuneko minbizi gaiztoen eta aldi berean ohikoenean gakoa den gene bat identifikatu dute (SOX1), Scientific Reports aldizkarian aditzera eman dutenez.

Berez, transkripzio-faktore bat da SOX1. Zelula ama helduen mantenuarekin lotuta dago eta sarritan dago i

Poesiaren ahalmena agerian

2017/05/15

Poesiaren ahalmena agerian

Ikerketa askok erakutsi dute musikak eragin zuzena duela garunean eta organismoan. Emozio-eragile izateaz gain, erantzun fisikoa ere sortzen du, eta, ahalmen horretaz baliatuta, terapian ere erabiltzen da.

Orain, Max Planck Institutuko neurozientzialari batzuek beste adierazpen artistiko bati jarri diote arreta: poesiari. Eta hauxe ondorioztatu du