Elhuyar zientziaren komunikazioa
Neandertalen garuna gizaki modernoena baino motelago hazten zen

2017/09/22

Asturiaseko El Sidrón kobazuloan aurkitutako haur neandertal baten eskeletuak datu baliagarriak eman ditu hobeto ezagutzeko nola garatzen zen neandertalen garuna. Antza, hil zenean 7 urte eta 8 hilabeteko adina zuen haur neandertalak, baina bere garunak bolumenaren % 87,5 baino ez zuen lortu artean. Gure espeziean, adin horretarako ia guztiz garatu

Elektroien igorpena kronometratzea lortu dute

2017/09/21

Elektroien igorpena kronometratzea lortu dute

DIPCko eta EHUko fisikariek, Alemaniako zenbait unibertsitatetako zientzialariekin batera, elektroien igorpena zehatz-mehatz kronometratzea lortu dute lehenengo aldiz, eta azaldu dute bizkorrenak zergatik iristen diren azkenak.

Science aldizkarian argitaratu dute haien lana, eta erabilitako teknika azaldu dute: argi-laserren pultsu sofistikatuak e

Zartadura gehiagorik ez 3D inpresio metalikoan

2017/09/20

Metalekin 3D inpresioa egiteak benetako iraultza ekarriko luke industrian, diseinu metalikorako aukerak ikaragarri handituko bailirateke. Praktikan, ordea, oso gutxi dira erabili daitezkeen aleazio metalikoak, materiala zartatzen joatea eragiten baitute 3D inpresioaren fusio- eta solidifikazio-dinamikek. Zientzialariek arazoa konpondu berri dute, m

Tximeleten hegoetako marrazkien oinarri genetikoa argitu dute

2017/09/19

Tximeleten hegoetan marrazki erakargarri bezain konplexuak azaltzen direnez, haiek sortzeko gene-sorta handi baten inplikazioa espero zuten zientzialariek, elkarlanean halako ereduak sortuko zituztenak. Baina sorpresa hartu dute ikusi dutenean oinarrian bi genek baldintzatzen dituztela marrazkiak: gene batek lerroak marrazten ditu batez ere, eta be

Kimioterapiaren eraginkortasuna apaltzen duen proteina bat identifikatu dute

2017/09/18

Kimioterapiak zelulen DNAn sortzen dituen hausturak konpontzen dituen proteina bat identifikatu du nazioarteko ikertzaile-talde batek.

Kimioterapia minbizi-zelulen DNA puskatzean datza eta funtsezkoa da minbizi asko tratatzeko. Zelulek, ordea, neurri batean badute haustura horiek konpontzeko gaitasuna. 2009an, ikertzaileek mekanismo horretan lagun

Egoskor jarrita

2017/09/18

Gaurkoan, porrotera kondenatuta nago. Izan ere, ikerketek erakutsi dute ia ezinezkoa dela mitoak ezeztatzea. Adibidez, txertaketen aurkakoei zuzendutako informazio-kanpainek emaitza etsigarriak eman ohi dituzte: kanpainen ondoren, gurasoak informazioa jaso aurretik baino are indar handiagoarekin sinesten dute txertoak kaltegarriak direla eta, beraz

Eman diote azken agurra Cassini zundari

2017/09/15

Lurretik abiatu zela 20 urte igaro direnean, 13 urtez Saturno eta haren ilargiak eta eraztunak behatu ondoren, eta erregaia agortzeko zorian zuela, bere burua planetaren aurka botata suntsitu da Cassini zunda.

Gehienetan, erregaia agortutakoan bidaiatzen jarrai dezaten uzten diete zundei; oraingo honetan, ordea, horrela amaitzea erabaki dute, ez d