Elhuyar zientziaren komunikazioa
Pangearen garaiko lurrazal ozeanikoa Mediterraneoan

2016/08/17

Munduko lurrazal ozeanikorik zaharrena Mediterraneoan dago, Zipre, Kreta eta Egipto artean, eta 340 milioi urte inguru izan ditzake, Nature Geoscience aldizkarian argitaratu berri duten lan baten arabera.

Lurrazal ozeanikoa etengabe berritzen da, dortsaletan sortuz eta subdukzio-eremuetan desagertuz. Hala, gehienez 200 milioi urte izatera iristen

Ulertzeko errazak baina ebazteko zailak diren matematikako problemak

2016/08/16

Jende askoren iritziz, matematikariek aztertzen dituzten problemak oso zailak dira. Hala ere, badira problema batzuk oso errazak direnak azaltzen baina oso ebazpen zaila dutenak. Artikulu honetan, halako problemen inguruko adibide batzuk ikusiko ditugu.
Groenlandiako marrazoa, bizitza luzeena duen ornoduna

2016/08/11

Gutxienez 400 urte bizi daiteke Groenlandiako Marrazoa, Science aldizkarian argitaratu berri duten lan baten arabera. Hala, ezagutzen den bizitza luzeena duen ornoduna izango litzateke.

Groenlandiako marrazoa (Somniosus microcephalus) Atlantikoko iparraldeko ur hotzetan bizi da, eta bost metrotik gora izatera irits daitezke. Ikertzaileek oso gutxi

Paraplegikoen funtzio neurologikoak hobetzea lortu dute garun-makina interfazeekin

2016/08/11

Bizkar-muina kaltetuta duten gaixo paraplegikoen sentikortasuna eta funtzio neuromuskularrak hobetzea lortu dute garun-makina interfazeekin denbora luzez entrenatuta. Zortzi gaixorekin egin dute ikerketa, eta guztiek izan dituzte hobekuntza nabarmenak. Scientific Report aldizkarian argitaratu dituzte emaitzak.

Ikerketan parte-hartu duten zortzi ga

Matematikari euskaldunen bigarren topaketa

2016/08/10

Udako Euskal Unibertsitateak (UEUk) 44. udako ikastaroak antolatu ditu aurten. Ekainaren 10ean Donostian egin zen euskarazko online eskaintzari buruzko jardunaldiak eman zion hasiera aurtengoari, eta uztailaren 24an Zumaian, Getarian eta Hondarribian garatu zen kostako basabizitzaren ikerketa izeneko ikastaro praktikoak itxi zuen zikloa. Guztira zazpi jardunaldik eta hogeita hiru ikastarok osatu dute Eibarren, Iruñean, Donostian, Bilbon eta Baionan aurrera eraman den ikastaro-multzoa. Ikastaroen irudi-kartela bezain freskoa izan da edukia: askotariko publikoari zuzendua, ahalik eta jende gehienak gustuko zerbait aurkitzeko modukoa. Jardunaldietako batek matematikari euskaldunak bildu gintuen. Eibarren izan genuen hitzordua uztailaren 1ean, han izan baitzen Matematikari Euskaldunen II. Topaketa.
Enbrioi-zelulak zer izango diren, haien indarraren arabera

2016/08/03

Enbrioietako zelulak plazentaren edo umekiaren parte izatea zelulen uzkurtzeko gaitasunaren arabera dagoela ondorioztatu dute European Molecular Biology Laboratorie-ko ikertzaileek. Sagu-enbrioietan ikusi dute gehien uzkurtzen diren eta dantzatzeari uzten ez dioten zelulek umekia osatzen dutela. Naturen argitaratu dituzte ikerketaren emaitzak.

Enb