Elhuyar zientziaren komunikazioa
Eguzki-sisteman sartu den asteroide bat aurkitu dute

2017/11/21

Astronomiaren historian lehenengo aldiz, eguzki-sisteman sartu den asteroide bat aurkitu dute. Orain arte gurean aurkitu izan diren beste kometa eta asteroideak eguzki-sisteman bertan sortutakoak ziren, baina Oumuamua asteroide berria kanpoan sortutakoa da; milioika urte eman omen ditu espazioan bidaiatzen eguzki-sisteman ezustean sartu aurretik.

Materia iluna izan liteke Lurrera iristen diren pulsarren jatorria

2017/11/16

Lurrera iristen diren gehiegizko positroien jatorria ez dago pulsarretan, eta, beraz, litekeena da jatorri exotikoagoa izatea, materia iluna, adibidez. Ondorio horretara iritsi dira Mexikoko HAWC gama-izpien behatokian egindako behaketa batzuekin. Science aldizkarian eman dute horren berri.

Azken urteetan, izpi kosmikoen hainbat detektagailutan ne

Zientzialarien bigarren ohartarazpena gizateriari: etorkizuna arriskuan jartzen ari gara

2017/11/13

184 herrialdetako 15.000 zientzialarik baino gehiago sinatutako dokumentu bat argitaratu da BioScience aldizkarian, helburu argi batekin: gizateriari ohartaraztea gure jokabidearekin etorkizuna arriskuan jartzen ari garela.
Wolfram Deunaren jaia, algaraz, zientziaz eta sorpresaz beteta

2017/11/10

Bergarako Zabalotegi aretoa hartu dute zientziak eta umoreak, Wolfram Deunaren jaian. Hirugarren urtez antolatu du Elhuyarrek ekitaldi hori, Bergarako udalaren Zientzia, teknologia eta berrikuntza jardunaldien barruan, eta, aurten ere, herriko zein kanpoko jendea erakarri du.

Ekitaldiaren mamia umorezko bakarrizketa zientifikoak izan dira. Helburu

Europako ehiztariak eta Ekialde Hurbiletik etorritako nekazariak 3.000 urtez gurutzatu ziren Neolitoan

2017/11/09

Nekazaritza Ekialde Hurbilean sortu zen, duela 10.000 urte inguru, eta hortik zabaldu zen gero Europa osora. Naturek argitaratutako lan batek argitu du Europako neolitizazio-prozesu horretan zehar, ehiztari-biltzaile europarrak behin eta berriz nahastu zirela Ekialde Hurbiletik etorritako nekazari haiekin. Orain arteko ikerketek aditzera ematen zut

Ikertzaile emakumeek gehiago hartzen dituzte kontuan sexua eta generoa medikuntzan

2017/11/07

Medikuntza-ikerketatan gehiago hartzen dira kontuan generoa eta sexua, ikertzaileak emakumeak direnean. Ondorio horretara iritsi dira Nature Human Behaviour aldizkarian argitaratu berri duten lan batean, milioi bat eta erdi medikuntza-ikerketa aztertuta.

Gaixotasun askok ez diete berdin eragiten gizonezkoei eta emakumezkoei, ezta tratamenduek ere.

Odol gaztea, ez hain ahaltsua

2017/11/06

Kondairen esanean, gazteen odolari esker lortzen dute banpiroek hilezkortasuna. Eta, beste kondaira askok bezala, horrek ere badu benetako oinarri bat. Izan ere, saguekin egindako esperimentuetan ikusi dute gazteen odolak gaztetu egiten dituela zaharrak. Zehazki, frogatu dute gazteen odolaren transfusioak eraginkorrak direla zahartzaroarekin lotuta

Artikulu gehiago

Zientzia Astea 2017

Zientzia ikusi, entzun, ukitu, sentitu… hori guztia egiteko aukera eskaintzen ...

Bideo gehiago

Jasangarri ala iraunkor?

Aste honetan albiste izan da zientzialariek gizateriari eman dioten bigarren abisua, ingurumenaren babesean kale egin dugula esanez. Sostenibilidad kontzeptua askotan ateratzen da, eta guk normalean jasangarri hitza erabiltzen dugu euskaraz. Zuzena da?

Hitz gehiago