Elhuyar zientziaren komunikazioa

Matematika

Zenbat pisatzen du bale batek?

2019/10/10

Zenbat pisatzen du bale batek?
Milaka datu jasotzen ditugu egunean. Zientzia eta teknologiaren munduan, adibidez, egunero-egunero. Eta onartu egiten ditugu, ez baitaukagu modurik bereizteko zuzenak edo okerrak diren. Ondo hurbiltzen diren edo astakeria bat diren. “Eiffel dorreak 10.100 tona pisatzen du”. Edo “Amazonas ibaiaren arroan 390.000 milioi zuhaitz daude”. Nola dakite hori?

Margarita Moujan Otaño, matematikaria eta zientzia-fikzio idazlea

2019/10/08

Magdalena Moujan Otaño matematikariaz aritu da Elhuyarreko Ana Galarraga Aiestaran ‘Ahoz Aho’n. Zientzialaria ez ezik, zientzia-fikziozko ipuinak idazten zituen, eta bere lanak frankismoaren zentsura pairatu zuen.

Zenbat pisatzen duen bale batek

2019/10/07

Danimarkako ikertzaile batzuek droneak erabiltzen dituzte baleen pisua kalkulatu ahal izateko. Eta horrek gogoeta piztu digu: askotan jasotzen ditugun datuak hurbilketak besterik ez dira, ezin baitira zenbaki zehatzak neurtu. Hau da kasu bat.

Zenbakiaren xarma: Paul Erdös

2019/09/27

Zenbakiaren xarma: Paul Erdös
Oro ez da urre. Paul Erdös (1913-1996) historiako matematikaririk bitxienetariko bat izan da. Ero-ero eginda zegoen… eta matematika egiten zuen. Kito. Matematikarik gabeko minutu bakoitza denbora galdua zen!

Eragiten digu futbolak

2019/09/24

Norteko Ferrokarrillaren emisioa futbolak eragiten dio, euskal talde batek gure ordutegian jokatzen duenean ez baita emitizen gure saioa antenan. Aurten, talde asko dago lehen mailan eta, beraz, eragina handia da. Zer dio matematikak honi buruz?