Elhuyar zientziaren komunikazioa

Eboluzioa

Neandertalen toraxak forma desberdina zuen gurearekiko

2018/10/30

Neandertal heldu baten toraxa birtualki berreraikita, ondorioztatu dute sapiensen toraxaren antzeko tamaina zuela, baina forma desberdina. Hori ikusita, ikertzaileek iradoki dute neandertalen arnasketa-mekanika ere zertxobait desberdina izango zela.

Kebara 2 neandertalaren torax berreraikia. Arg. A. Gómez-Olivencia, A. Barash and E. Been

Nean

Iknofosilak: aktibitatearen aztarnak

2018/10/20

Flyschean aurkitutako iknofosil handi baten erreplika egin dute Geoparkean. Bertan egindako bisitan jakin dugu iknofosilak, duela milioika urte itsas azpian bizi ziren animaliek izandako aktibitatearen aztarnak direla. Eta hortik duela 40 milioi urteko informazioa eskuratzen dute ikerlariek.

2018ko Kimikako Nobel Saria, proteinen eboluzioaren ahalmena hobetu dutenentzat

2018/10/03

Kimikako Nobel Saria Frances Arnold-ek, George Smith-ek eta Gregory Winter-ek jasoko dute aurtengoan; lehenengoak entzimen eboluzio gidatua garatzeagatik, eta beste biek farmakoak sortzeko fago erakusleen teknika (phage display) garatzeagatik. Nobel Fundazioaren esanetan, saritutako ikertzaileek “eboluzioaren kontrola hartu dute, eta haren printzipio berak erabilita gizateriaren arazo asko ebazten dituzten proteinak garatu dituzte".

Ogia, nekazaritza baino lehenagokoa

2018/09/20

Duela 14.400 urte, gaur egun Jordania den eremuan, talo-itxurako ogia egiten zutela aurkitu dute Amaia Arranz Otaeguik eta kideek. Aurkikuntza horren berri eman eta haren garrantzia nabarmendu ditu Elhuyarreko Ana Galarraga Aiestaranek, Ahoz Aho saioan.
Sardiniarrak genetikoki populazio bereizia direla berretsi dute