Elhuyar zientziaren komunikazioa

Historia

Boltzmanen epitafioa

2017/11/20

Ludwig Boltzman fisikariak bere buruaz beste egin zuen. Beste zientzialariek ez zituzten onartu Boltzmanen teoriak, nahiz eta zuzenak ziren. Haren hilobian, epitafio gisa, entropia kalkulatzeko formula bat dago idatzita; beharbada Boltzmanen ekarpen handiena.

Eurasiako ardorik zaharrena

2017/11/20

Georgian, 8.000 urteko ardoaren aztarnak topatu dituzte buztinezko ontzi batzuen poroetan. Azido batzuk dira: tartarikoa, sukzinikoa, malikoa eta zitrikoa; ontziek ardoa gorde dutelako adierazleak. Horrek esan nahi du garai hartan ardoa egiten zela Georgian.

Piramidea eta muoiak

2017/11/13

Muoien detektagailuak erabilita, fisikariek ganbera ezezagun bat topatu dute Gizako piramide handienean, Keops-en piramidean. Berez, izpi kosmikoak detektatzeko instalazio batzuk ziren, baina horretarako piramideen harriak xurgatzen dituen muoiak erabiltzen zuten, eta ikerketa horretan, espero gabeko zulo bat detektatu dute.

O'clock

2017/10/16

Zergatik esaten dute o'clock ingelesek ordu puntuak adierazteko? Erantzuna Erdi Aroko zientzian dago. XIV. mendean, denbora neurtzeko modua aldatu egin zen.

Baserriaren aurreko etxe haiek

2017/10/07

Baserriak eraiki aurretik, euskaldunak leku berean bizi zirela esan izan da. Zenbait baserritan aurkitu izan dira etxola zaharragoen aztarnak. Berrizko Besoitaormaetxea baserrian egin den indusketak, orain arteko hipotesiak zientifikoki baieztatzeko aukera eman du.