Elhuyar zientziaren komunikazioa

Bidali galdera

Zerbitzu hau zientziaren eta teknologiaren arloko hizkuntza-kontsultak egiteko da.

Artizar

2018/06/22 Elhuyar

Artizarrari buruz arituko gara aste honetan. Inguruko erdaretan Venus esaten dioten planeta horri zergatik deitzen diogu euskaraz Artizarra?

Kasu honetan, euskarazko lexiko arruntean erabiltzen den terminoa nagusitu da espezialitate-hizkeran, hau da, astronomia-arloan. Gainera, planeta denez, letra larriz idaztekoa da, sateliteen, izarren, konstelazioen, galaxien eta, oro har, astro guztien kasuan bezala (Letra larriak erabiltzeko irizpideak, EIMA).

Euskaltzaindiaren Orotariko Euskal Hiztegira jo dugu hitzaren jatorriaren argi bila, eta argizar (edo argi-izar) hitzean bide du sorburua Artizarek. Argiarekin zerikusia izatea ez da kasualitatea; izan ere, hizpide dugun planetak argitasun nabarmena du egunsentian eta ilunabarrean. Beste hizkuntza batzuetan ere badira horren pareko hitzak; adibidez, gaztelaniazko lucero del alba eta frantsesezko étoile du matin zein étoile du soir.